Mount Somers: check!!

Vandaag een echte bergtocht gedaan: de Mount Somers track. Ene berg op, naar de Woolshed Creek Hut en via een andere berg terug naar de parking waar onze mobilhome stond. In totaal 700 hoogtemeters en 11,2 km. Op de bordjes staat aangegeven dat je hierover zo’n 6u wandelt.

De weg naar de parking – ook al op een hoogte van 500m – was eigenlijk al best indrukwekkend. Gaandeweg doemden aan beide zeiden van de weg bergen op en plots reden we in een vallei.

Om 10u10 konden we onze eerste stapjes zetten. We hadden besloten meteen stevig te starten met een steile klim zodat we op de terugweg wat makkelijker en rustiger zouden hebben.

Steile klim

De begroeiing bestond eerder uit lage en manshoge struiken zodat we al konden genieten van adembenemende uitzichten over bergen en de vallei.

Vergezicht

Het zou er alleen nog mooier op worden. Blij ook dat we deze wandeling gisteren aan ons voorbij hebben laten gaan: met felle zon en weinig beschutting zou het geen pretje geweest zijn. Vandaag was het veel beter van temperatuur. Er stond wel met momenten een zeer felle wind en we hebben ook even wat regen gehad. Maar al bij al viel het wel mee.

Eens de eerste berg achter de rug hadden, konden we aan alle kanten van een prachtig zicht genieten.

Bergveroveraars

Daarna bleven we hoog in de bergen wandelen en we konden een eerste glimp opvangen van de hut waar we naartoe gingen.

Wandelen op een hoogte
Een glimp in de verte

Dat was echter erg verraderlijk, want men zou ons nog 2 bergkammen over sturen alvorens we echt aan de afdaling naar de hut zouden beginnen. Uiteindelijk kwamen we daar aan rond 14u. Eigenlijk perfect binnen de aangegeven 3,5u aangezien we ondertussen onze middagpauze al genomen hadden bij de ‘busstop’.

De busstop

Yep, hoog in de bergen heeft een grapjas ergens bij een prachtige overhangende rots een bordje ‘busstop’ gehangen. De plaats staat nu ook zo bekend en wij hebben daar beschut onze boterhammetjes opgegeten.

Bij de hut was veel volk – het zou daar een gezellige bedoening worden vannacht – en bijzonder straffe rukwinden.

Na een koekje en plaspauze vatten we de terugweg aan: nog 2,5u te gaan. Uiteindelijk waren we om 16u40 terug bij de mobilhome en hadden we nog een fruitpauze achter de rug om onze Lander zijn beentjes – uiteraard hadden wij dat niet nodig 🙂 – wat rust te gunnen.

Weer een schitterende wandeling achter de rug en opnieuw een dikke wandel- en klimpluim op de hoed van onze Lander. De hele weg zelf gestapt en geklommen in de bergen. Chapeau!